Type something and hit enter

By On
Jumlah Kalori Yang Dibakar Apabila Anda Berenang

Berenang adalah satu jenis senaman yang menyuburkan minda dan badan. Di samping itu, latihan ini juga boleh membantu anda dalam mencapai berat badan yang ideal. Bagi anda yang ingin membakar kalori tanpa perlu berpeluh, berenang adalah jawapannya.

Gaya Renang Menentukan Bilangan Kalori yang Dibakar
Dari laman Weightlossresource.co.uk, berenang boleh membakar kalori dalam badan cukup banyak. Dengan melakukan senaman ini selama 60 minit, anda boleh membakar sekitar 500 - 700 kalori.

Uniknya, terdapat 2 perkara yang mempengaruhi bilangan kalori yang dibakar, iaitu gaya renang dan berat badan seseorang. Semakin tinggi berat badan, semakin banyak jumlah kalori yang dibakar. Berikut adalah ilustrasi jumlah kalori yang dibakar berdasarkan gaya renang apabila dilakukan oleh seseorang dengan berat badan 70kg.


  • Rama-rama: membakar 150 kalori / 10 minit
  • Freestyle: membakar 100 kalori / 10 minit
  • Backstroke: membakar 80 kalori / 10 minit
  • Breaststroke: membakar 60 kalori / 10 minit


Pada permulaan berenang, badan akan membakar karbohidrat terlebih dahulu. Apabila 20 minit berlanjutan, maka badan akan membakar lemak. Jika anda adalah kali pertama anda ingin berenang secara teratur, ia disyorkan untuk memulakan secara beransur-ansur. Adalah lebih baik melakukan senaman ini dengan tempoh 10 minit sehari. Apabila Anda mau, sila tambahkan tempoh Anda sendiri.


Manfaat Berenang

Dari laman Fitday.com, America Heart Association menyatakan bahawa berenang selama 30 - 60 minit dalam masa 4-6 hari seminggu dapat membantu proses penurunan berat badan.

Jumlah kalori yang banyak berkurang juga disebabkan oleh banyak pergerakan otot ketika berenang dan kerja keras jantung serta paru-paru untuk membawa oksigen ke seluruh tubuh.

Kerja-kerja jantung, otot, dan paru-paru tidak hanya membantu anda dalam proses penurunan berat badan tetapi juga menghindari pelbagai penyakit, seperti stroke, diabetes, dan penyakit jantung.


Click to comment