Type something and hit enter

By On
Satu sukan yang sangat disyorkan adalah berenang. Berenang adalah salah satu sukan yang termasuk dalam Sukan Olimpik untuk perlumbaan laju. Pada kesempatan ini saya akan menerangkan beberapa perkara mengenai berenang gaya katak atau yang biasa dikenali sebagai Breaststroke.

Cara Renang Gaya Dada
ANadhif.com

Dalam perlumbaan, berenang dibahagikan kepada empat, iaitu renang gaya bebas, gaya dada atau gaya katak, gaya lentang, dan renang gaya rama-rama.


Memahami Gaya Renang Dada

Seperti yang saya jelaskan sebelum ini, berenang gaya dada juga dipanggil gaya katak. Berenang gaya katak adalah salah satu kolam renang yang dipertandingkan dalam Olimpik berenang.

Gaya renang ini dilakukan dengan kedudukan badan atau dada menghadap ke arah permukaan air dengan menggerakkan kaki keluar dengan melakukan seperti menendang. Selain dapat melakukan gaya pergerakan ini dengan menggunakan tangan, yaitu dengan membuka kedua tangan ke sisi untuk bergerak lebih cepat.


Sejarah Gaya Dada Berenang

Sejarah renang gaya dada bermula pada zaman batu. Ini terbukti dengan lukisan di Gua of Swimmers, berhampiran Wadi Sora, Mesir Barat. Dalam gambar tersebut dianggarkan terdapat gambar yang meniru pergerakan katak.

Pertandingan berenang bermula untuk kali pertama di Eropah sekitar 1800 SM. Pada tahun itu kebanyakan peserta menggunakan breaststroke. Sehingga tahun 1873, British memilih untuk berenang dengan menggunakan gaya dada daripada gaya lain.

Breaststroke telah bersaing secara berasingan pada tahun 1904, tepatnya di St Olympics. Louis 1904. Dalam sukan berenang, gaya dada bersayap diperebutkan untuk jarak 440 meter atau kira-kira 402 meter. Selain dada, gaya renang lain turut dipertandingkan dalam Olimpik.


Teknik Berenang Gaya Dada

Dalam melakukan berenang, terdapat teknik yang harus dipertimbangkan Ini dilakukan supaya pergerakan dalam berenang lebih berkesan dan dapat membuat perenang bergerak maju lebih cepat. Berikut adalah cara dan teknik untuk melakukan renang gaya katak dengan betul.

1. Gerakan Meluncur Renang Gaya Dada
Satu teknik yang mesti dipelajari dalam berenang ialah meluncur. Teknik luncuran dilakukan supaya perenang dapat bergerak lebih cepat ketika melakukan awalan semasa perlombaan berenang.

Selain itu, dengan teknik meluncur yang betul, perenang boleh bergerak tanpa perlu menghabiskan tenaga tambahan. Berikut adalah kaedah yang digunakan untuk melakukan teknik meluncur dengan betul.


  • Berdiri di pinggir kolam dengan satu kaki di dinding dan kaki lain yang menyokong badan.
  • Letakkan badan bengkok sehingga selari dengan permukaan air dan luruskan kedua tangan hingga mengapit telinga.
  • Buat lompatan untuk memulakan luncuran dengan menolak kaki anda ke dinding dengan tegas. Melompat dilakukan dengan mengarahkan badan ke hadapan.
  • Selepas memasuki air, pastikan kedudukan badan lurus ke hadapan, bermula dari lengan ke kaki. Ini dilakukan untuk dapat meluncurkan sejauh mungkin.
  • Mengekalkan keseimbangan apabila membuat luncuran di dalam air kemudian teruskan dengan pergerakan kaki dan tangan.


Sekarang teknik meluncur ini sangat penting untuk dipelajari, terutamanya bagi anda yang ingin memasuki perlumbaan. Kerana teknik meluncur ini adalah salah satu faktor yang dapat membuat seorang perenang menjadi pemenang.


2. Pergerakan Tangan Pada Gaya Dada
Teruskan pergerakan tangan pada renang gaya dada. Apabila anda melakukan luncuran, letakkan tangan anda sejajar dengan permukaan air untuk memecahkan air. Ini kerana hujung tangan anda akan menjadi panduan untuk ke mana anda akan bergerak. Jika anda mengarahkan tangan anda, anda akan naik ke permukaan air dan sebaliknya.

Setelah melakukan luncuran anda boleh mula melakukan gerakan tangan dan kaki. Kali ini saya akan menerangkan tentang teknik pergerakan tangan dahulu.


  • Letakkan tangan anda selari dengan permukaan air setelah membuat luncuran.
  • Lakukan tarikan pada kedua belah tangan ke arah dada. Sekarang apabila menarik kedua-dua tangan, pastikan tapak tangan terbuka dan tegak lurus ke arah tarikan. Ini bertujuan untuk mendapatkan tubuh anda ditarik oleh tarikan tangan anda.
  • Selepas tangan anda sampai ke dada, anda boleh meluruskan tangan anda seolah-olah anda sedang meluncur.
  • Ulangi pergerakan untuk mendapatkan lebih banyak kebiasaan dan mempercepat pergerakan di dalam air.
  • Dalam pergerakan ini juga anda mempunyai peluang untuk mengambil nafas.



3. Pergerakan Kaki Pada Gaya Dada
Selepas anda belajar pergerakan tangan, sudah tiba masanya untuk mempelajari pergerakan kaki yang betul ketika berenang gaya dada. Sama seperti pergerakan tangan, pergerakan kaki juga akan memberi kesan kepada kelajuan yang akan dijana semasa berenang.

Dengan melakukan gerakan kaki yang betul, anda boleh mengungguli lawan apabila bersaing. Berikut ini teknik dan bagaimana untuk melakukan gerakan kaki dengan betul.


  • Langkah pertama yang perlu dilakukan dalam pergerakan kaki selepas meluncur adalah meluruskan kaki sehingga kaki selari dengan permukaan air.
  • Kemudian selepas mencapai jarak maksimum, anda boleh tarik kaki ke sisi seperti katak sedang berenang dengan menekuknya ke sisi.
  • Luruskan kaki yang telah ditarik untuk membentuk seperti huruf V.
  • Kemudian tutup kaki sehingga kedua-dua kaki menyentuh betul-betul di tengah. Pastikan kaki selari dengan permukaan.
  • Lakukan luncuran seperti ketika pertama kali memulakan pergerakan kaki pada mulanya.

Untuk membuat gerakan kaki yang baik anda perlu mempunyai kaki yang kuat. Oleh itu jenis sukan lain seperti berjalan, berbasikal, atau sukan lain yang dapat menguatkan kaki juga dapat dilakukan.

Sekiranya hal di atas telah dilakukan, perhatikan gerakan kaki anda supaya anda boleh berenang lancar dan lebih mudah membuat pergerakan di dalam air.

4. Pengambilan Pernafasan Renang Gaya Dada
Satu lagi perkara yang sangat penting dalam berenang dalam gaya ini ialah teknik pernafasan. Seperti yang saya katakan di atas, pernafasan boleh dilakukan selepas kita melakukan gerakan tangan. Berikut adalah cara untuk membuat pernafasan.


  • Pernafasan bermula apabila anda menarik tangan anda ke dada anda. Dalam langkah ini anda perlu meningkatkan bahu dan leher anda ke permukaan air.
  • Selepas mengambil nafas, anda boleh meluruskan kedua tangan sambil menolak bahu anda untuk meluruskan tangan anda seolah-olah tergelincir.
  • Apabila anda melakukan luncuran di dalam air anda boleh bernafas, jadi apabila anda akan mengambil nafas lagi ada masa untuk mengambil lebih banyak nafas.


5. Koordinasi Pergerakan Renang Gaya Dada
Langkah akhir untuk dapat berenang gaya dada adalah untuk menggabungkan semua gerakan dari meluncur, pergerakan tangan, pergerakan kaki, dan pernafasan. Urutan yang diambil untuk menyempurnakan gaya renang ini adalah seperti berikut.


  1. Teknik Meluncur
  2. Pergerakan Tangan
  3. Mengambil nafas
  4. Pergerakan kaki


Itulah urutan pergerakan koordinat untuk berenang gaya dada.


Manfaat Berenang Gaya Dada

Selain berseronok, renang gaya dada juga mempunyai pelbagai faedah, termasuk yang berikut.

1. Mengekalkan Tahap Kolesterol
Kolesterol adalah bahan dalam tubuh. Kolesterol adalah bahan yang diperlukan oleh badan. Tetapi jika berlebihan boleh menyebabkan penyakit. Kolesterol biasanya diperoleh daripada memakan makanan yang mengandungi lemak tepu dan lemak trans. Ini boleh menyebabkan kolesterol dalam darah meningkat dan boleh menyebabkan penyakit jantung.

Salah satu cara untuk menangani kolesterol berlebihan ialah dengan senaman secara teratur. Berenang adalah salah satu sukan yang boleh mengurangkan kolesterol. Kerana dengan berenang anda boleh menjaga jantung anda sihat.

2. Meredakan Tekanan (Stres)
Selain dapat mencegah kolesterol, berenang juga dapat menghilangkan stres. Terdapat banyak perkara yang boleh menyebabkan tekanan. Tetapi dengan berenang, anda boleh melegakan tekanan, terutamanya jika disertai oleh keluarga.

3. Mengurangkan Berat Badan
Jika anda ingin menurunkan berat badan secara semulajadi, anda boleh memilih satu cara untuk berenang. Dengan berenang anda boleh mengurangkan berat badan dengan ketara.

Ini kerana apabila berenang, seluruh tubuh bergerak dan apabila badan bergerak ia akan membakar lemak. Dengan berenang berat badan anda akan turun dan anda dapat meningkatkan massa otot anda.

Click to comment