Type something and hit enter

By On

Berenang bukan sahaja memberi manfaat untuk membakar lemak, tetapi juga membantu anda menurunkan berat badan, menjadikan anda lebih kuat, berkeringat, dan sihat.

Tiada latihan lain yang membuat anda sesuai, meningkatkan metabolisme anda, dan membakar kalori pada masa yang sama dengan berenang. Ini juga dibuktikan dalam kajian yang dijalankan oleh penyelidik di Indiana University, yang membandingkan perenang dengan perenang bukan perenang.

Mereka mendapati bahawa perenang dari semua peringkat umur mempunyai pinggang yang lebih kecil, otot tanpa lemak dan pinggul yang lebih langsing berbanding dengan perenang bukan perenang.

Bagaimana boleh berenang bekerja untuk mengurangkan berat badan? 
Air adalah 800 kali lebih padat daripada udara, sebab itu setiap tendangan, tolak dan tarik yang dilakukan di dalam air, memberikan hasil seperti latihan ketahanan untuk seluruh tubuh anda. Kolam renang berfungsi dengan baik untuk badan, lengan, punggung, pinggul, dan bahu anda.

Kolam renang yang santai dapat dengan mudah membakar kira-kira 500 kalori dalam satu jam manakala kolam cepat dapat membakar sehingga 700 kalori. Jadi, semasa berenang, anda bukan sahaja membakar kalori tetapi juga membina otot tanpa lemak. Otot-otot tanpa lemak ini meningkatkan metabolisme anda yang seterusnya membantu anda membakar lebih banyak kalori.

Baik untuk sendi 
Air meneutralkan graviti, jadi apabila anda tenggelam dalam air, anda kelihatan tidak mempunyai berat badan. Ini menjadikan sendi anda berehat. Berenang juga tidak menyebabkan kecederaan, tidak seperti berlatih atau kekuatan latihan.

Berenang membantu anda tetap muda
Penyelidik menunjukkan bahawa perenang secara biologi 20 tahun lebih muda daripada usia sebenar mereka. Menurut data yang dikemukakan oleh Persatuan Perubatan Sukan Amerika, tekanan darah, sistem kardiovaskular, sistem saraf pusat, tahap kolesterol, dan fungsi kognitif para perenang, semuanya lebih baik daripada seseorang yang jauh lebih muda daripada mereka.

Berapa lama seseorang perlu berenang untuk menurunkan berat badan?
Ia bergantung kepada berat badan mereka, gaya renang yang mereka gunakan dan kelajuan renang mereka. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, seseorang mesti melakukan sekurang-kurangnya 2 jam 30 minit berenang setiap minggu.

Bukan sahaja menurunkan berat badan, tetapi berenang juga boleh membantu mengekalkan berat badan selepas menurunkan berat badan. 3,500 kalori bersamaan dengan setengah paun berat badan, jadi anda perlu membakar 3,500 lebih banyak kalori daripada apa yang anda makan untuk kehilangan seberat berat badan anda.

Click to comment